اجلاس جهانی انسانشناسان کسب وکار هرسال در یک شهر برگزار میشود. به علت شیوع بیماری کرونا این اجلاس در سال ۲۰۲۰ برگزار نشد و امسال برای اولین بار خارج از ایالات متحدهی امریکا و به میزبانی دانشگاه آزاد برلین به صورت مجازی برگزار شد.
در این گردهمایی مفاخراین حوزه – خواه با پیشینهی تحصیلی انسانشناسی خواه نه – از تجربهی کاربرد تفکر و روششناسی انسانشناختی در کسب و کارهای خود میگویند. آنها در سمتهای شغلی همچون مدیر مارکتینگ، مدیر برند، مدیر و مشاور بخش تجربه کاربری، طراحی محصول، منابع انسانی و… فعالیت میکنند. هدف از این گردهماییها صحبت از تجربیات در حوزه ی کسب و کار،پرداختن به چالشهای آن و تصویر آینده است.
انسانشناسی کسب و کار سعی دارد آیندهی سالمی را برای انسانها و محیط زیست فراهم کند. با ادغام بینشهای انسانشناختی ، کسب و کارها از فرصت نوآوری در توسعهی محصولات، تنوع و دربرگیرندگی، فرهنگ ایمنی، تجربهی کاربری و… استفاده میکنند. هدف از اجلاس ۲۰۲۱ افزایش آگاهی در مورد نقشی است که میتواند توسط انسانشناسان و دانشمندان علوم اجتماعی در کسب و کارها برای ارائه خدمات بهتر ایفا شود و توسعهی پایدار و انسانمحور را در هستهی اصلی کار خود داشته باشد. از اینرو سخنرانان به بررسی مدلهایی که در آینده توسط کسب و کارها به کار برده خواهد شد، کاوش در ترندها، محرکها و تغییرهای فرهنگی و نقش مالیات در شکل دهی به تصمیمات تجاری پرداختند. در این اجلاس به انسانمحور بودن مدل های تجاری که نیازهای کرهی زمین را نیز دربرگیرد توجه ویژهای شد.
امسال فرصت شرکت در این گردهمایی را داشتم. در ادامه بخشهایی که از نظرم جالب و شنیدنی بودند را مینویسم.