ماتیاس کلستاد [۱]فوق لیسانس انسان­‌شناسی از دانشگاه کپنهاگ دانمارک است.  او سال­‌ها به عنوان مدیر تجربه­‌ی خرید[۲] در ایکیا فعالیت کرده و هم اکنون به عنوان کارشناس توسعه کسب و کار با شرکت Norsk Tipping  همکاری می‌کند.  ماتیاس کلستاد از مطالعه­‌ی موردی خود در این شرکت می­‌گوید. برای درک بیشتر ارائه‌­ی او باید بدانیم Norsk Tipping چه شرکتی است.

Norsk Tipping در سال ۱۹۴۸ شروع به کار کرد. این شرکت متعلق به دولت نروژ است و توسط وزارت فرهنگ نروژ اداره می‌شود. ترجمه­‌ی لغوی  Norsk Tipping به معنای “قمار نروژی” است. حوزه­‌ی کاری آن  ارائه­‌ی انواع قمار و بازگشت سود حاصل از فعالیت شرکت به بخش ورزش و فرهنگ نروژ است. قمار برای نروژ حائز اهمیت است  زیرا یک­‌سوم جمعیت این کشور، حدود ۲ میلیون نفر قمار می‌­کنند.

هدف ماتیاس کلستاد از این سخنرانی، ارائه‌­ی معانی جدید از مالیات با بررسی قمار و نحوه­‌ی نهادسازی آن در نروژ است. به طور کلی تصور از مالیات :

  • پولی است که باید پرداخته شود
  • پرداخت مالیات از نظر اخلاقی خوب و پسندیده است
  • معمولا درمورد آن با همسایه، حتی خانواده و دوستان نزدیک صحبتی نمی‌­شود

در نروژ مالیاتی که از قمار گرفته می‌شود در بخش ورزش، فرهنگ و کمک­‌های بشردوستانه مصرف می‌­شود. این مبلغ حدود پانصد میلیون یورو بوده است.

دلایل نروژی­‌ها برای قمار

کلستاد از گفت‌­و­گوهای خود با مطلعان درباب دلیل قمار گفت. مهم‌ترین دلایل، آرزو، امید، منطقی (انجام کار درست) و اعتماد بسیار بالا به دولت (چون سود حاصل از آن به جامعه برمی­‌گردد) ذکر شد.

واقعیت ماجرا

در بسیاری از موارد بین خواست و آنچه که در واقعیت انجام می­‌شود فاصله­ وجود دارد. در واقعیت اکثر نروژی‌­ها با پول حاصل از قمار وام­‌هایشان را پرداخت می­‌کنند، خانه‌های زیبا و لوکس می‌­خرند، پول را درحساب بانکی می­‌گذارند و عده­‌ای هم از کار خود استعفا می­‌دهند.

پرداخت مالیات از نظر نروژی‌­ها

آن­­­‌ها پرداخت مالیات را در ۳ کلمه خلاصه می‌­کنند: جالب، قانونی، داوطلبانه

[۱] Mathias Kolstad

[۲] Easy Buying Manager

فرهنگ مالیات در کسب‌وکار

اشتراک گذاری

Leave a Reply

Your email address will not be published.