همان‌طور که خیلی از شما می‌دانید، من سخن گفتن در باب انسان‌شناسی را دوست دارم به خصوص در مورد اینکه چگونه رهبران سازمان‌ها می‌توانند از ابزارها و روش‌های تحقیق برای تغییر فرهنگ و نیل به موفقیت‌ها و مزایای بیشتر استفاده کنند. اما تغییر سخت است. در بسیاری از موقعیت‌ها تغییر حقیقتاً دردآور است. ذهن ما عموماً در مقابل تغییر می‌ایستد و این علت اصلی سخت بودن ایجاد تغییرات است. به عنوان کارشناس تغییر فرهنگی، من به طور مستمر با این پدیده در میان مشتریانم روبرو هستم. اما خبر خوب این است که بله! تغییر محقق می‎گردد و با یک راهنمایی کوچک شما نیز می‌توانید آن را انجام دهید. بله شما قطعاً می‌توانید تغییر را حاصل کنید.

در مصاحبه‌ی اخیرم با توماس فاکس این مفاهیم دقیقاً همان چیزهایی است که درباره‌اش صحبت کردیم – انسان‌شناسی و تغییر فرهنگ و نحوه‌ی تاثیرگذاری هریک بر دیگری. همان‎گونه که به او توضیح دادم، در ساختار سازمانی، رهبران ارزش‌ها، باورها و انتظارات را تعریف می‌کنند و مشخص می‌کنند که چه کسانی و به چه نحوی باید آن‌ها را انجام دهند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا زمانی که تغییر شروع می‌شود و به تبع آن، فرهنگ نیز باید تغییر کند.

اما دانستن این امر که تغییر فرهنگ چگونه باید اتفاق بیفتد کمی پیچیده است. برای کمک به کسب‌وکارها برای نیل به موفقیت در این امر، من ۶ مرحله‎ی ذیل را پیشنهاد می‌دهم:

۶ مرحله برای یک تغییر فرهنگی موفق:

مرحله ۱: فرهنگ جاری شما چیست؟ در مورد ارزش‌های خود در ۶ حوزه‌ی کلیدی فکر کنید: ویژگی‌های غالب[۱]، رهبری سازمانی[۲]، مدیریت کارکنان[۳]، ریسمانی که سازمان را به هم پیوند می‌دهد[۴]، تاکیدات استراتژیک[۵] و شاخص‌های موفقیت[۶]. ما ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی را برای ارزیابی سازمان‎ها و تعیین فرهنگ جاری آن‌ها استفاده می‌کنیم. آیا شرکت شما کارآفرین[۷]، خلاق[۸]، تربیت کننده[۹]، سلسله‌مراتبی[۱۰] و یا رقابتی[۱۱] است؟ آیا شما به کار گروهی بها می‌دهید و یا هرکس کار خود را انجام می‎دهد؟

مرحله ۲: فرهنگ شما در آینده باید چگونه باشد؟ ببینید که می‌خواهید فرهنگ شما چگونه شود. آیا باید کمتر کنترلی باشد و یا اینکه بیشتر قدرتمند گردد؟ بیشتر نتیجه‌محور باشد و یا بیشتر بر تئوری تاکید کند؟ آیا قانون، قانون است و یا برای ایده‌های جدید از طرف کارکنان قویتان آماده هستید؟ درک وضعیت فعلی به شما امکان می‎دهد تا بر نقطه‌ای که می‌خواهید به آن برسید بهتر تمرکز کنید. اگر فرهنگ فعلی شما بسیار بالا به پایین است، احتمالاً باید به سمت فرهنگی منعطف‌تر حرکت کنید. بالعکس فرهنگ کارآفرین ممکن است نیاز به ساختارمند شدن داشته باشد.

مرحله ۳: داستان تعریف کنید. با کارمندانتان داستان فرهنگ جاری سازمانتان را تعریف کنید. آن‌ها را تشویق کنید تا تصویری در مورد اینکه چگونه می‌توان با ایجاد “داستانی از چگونگی” به تحقق اهداف نایل شد در ذهن خود بسازند. این امر به شما کمک می‌کند تا بدانید چگونه می‌توانید تغییر کنید. تمام شما که در کنار هم کار می‌کنید باید داستانی واحد از اینکه می‌خواهید به کجا برسید و چگونه می‌خواهید این مسیر را طی کنید داشته باشید.

مرحله ۴: فردا را مجسم کنید. فرهنگ آینده‌ی شما چگونه است؟ آیا افراد  می‌توانند تصمیم بسازند و ریسک اشتباهات را می‌پذیرید؟ وقتی شما و کارکنانتان فردا را مجسم می‎کنید، آن‌گاه می‌توانید بفهمید که آن فضا چگونه خواهد بود. شما چه چیزی بیشتر یا کمتر از آن می‌خواهید؟

مرحله ۵: تجربه‌های آزمایشی کوچکی بسازید. با این تمرینات، سازمان شما شروع به درک این امر می‎کند که فرهنگ جدید چگونه است و قرار است چگونه آن را تجربه کنند. موقعیت‌های کوچک موفقی برای آن‌ها بسازید تا بتوانند آن را تجربه کنند. به این امر به عنوان یک پدیده بداهه با زما‌ن‌بندی و تکرار کافی نگاه کنید. شما از افراد می‌خواهید تا ارزش‌ها، باورها و رفتارهای خود را تغییر دهند. این امری آسان نیست و مخاطرات بالایی به همراه دارد. مشارکت تیمی و حمایت دوجانبه برای این امر ضروری است.

مرحله ۶: تقدیر کنید. افراد به الگوها و همچنین به تقدیر و اشتراک تجربیات نیازمندند. به صورت جدی به این امر فکر کنید که چه رفتارهایی را دیگر انجام نخواهید داد و چه رفتارهای جدیدی را به فرهنگتان اضافه خواهید کرد. مراقب باشید، چیزهایی که به ظاهر مهم نیستند، می‌تواند در زمانی که شما فکر می‎‌کنید از آن‎ها دور هستید، برای سایرین بسیار ترسناک باشد.

 

https://blog.simonassociates.net/on-the-brink/need-to-change-your-organizations-culture-6-best-ways-to-do-it?utm_campaign=corporate%20anthropologist&utm_content=69594253&utm_medium=social&utm_source=linkedin

[۱] dominant characteristics

[۲] organizational leadership

[۳] management of employees

[۴] the glue that holds the organization together

[۵] strategic emphases

[۶] criteria of success

[۷] entrepreneurial

[۸] innovative

[۹] nurturing

[۱۰] hierarchical

[۱۱] competitive

آیا می‌خواهید فرهنگ سازمانی خود را تغییر دهید؟ ۶ راه عالی برای تحقق این هدف.

اشتراک گذاری

Leave a Reply

Your email address will not be published.