“ما درجا می‌زنیم و رقابت حاشیه امن ما را ازبین برده است.” جملاتی از این دست که این روزها از زبان بسیاری از مدیران عامل شنیده می‌شود  مبین وجود کوره‌راهی در مسیر احیای اقتصادی است.

به عنوان مثال این روند در بسیاری از شرکت‌ها شامل یک موسسات تجارت مواد شیمیایی بین‌المللی، یک فروشنده جهانی چوب ماهی گیری، یک تولیدکننده سیمان، یک فیزیوتراپی بزرگ و چندین بیمارستان وجود دارد و این تنها نمونه ای از فضای فعلی صنایع است.

عدم رشد، تقاضای کاهنده  یا بازارهای اشباع در زمره‌ی مهم‌ترین مشکلاتی هستند که مدیران عاملی که به دنبال راه‌حل‌ می‌گردند آن‌ها را بیان می‌دارند. از لحاظ فراوانی، عمده‌ی درخواست‌های کمک در شش ماه اخیر به دست ما رسیده و این تعداد حتی نسبت به مجموع درخواست‌های دو سال اخیر ۱۲۰ درصد بیشتر است.

حال با این روند افزایشی راه‌حل چیست؟ در بسیاری از موارد پاسخ درخواست‌ها، یافتن آن چیزی است که استراتژی اقیانوس آبی نامیده شده است – رویکردی که استراتژی‌های خلاقانه‌ای را توسعه می‌دهد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بازارهای جدیدی ایجاد کند. ویکی‌پدیا  استراتژی‌های رقابت‌محور سنتی را استراتژی‌های اقیانوس قرمز نامیده است. اهداف اصلی مستتر در هر استراتژی اقیانوس آبی شامل موارد زیر است:

  • از بین بردن رقابت
  • یافتن کسانی که کاربر محصول شما نیستند و نیازهای شناخته نشده
  • ایجاد تقاضا
  • ارزش آفرینی و ایجاد خلاقیت حقیقی برای نیل به راه‌حل‌هایی فراتر از بدیهیات
  • تطبیق سازمان با فرهنگی جدید که به نیازهای مشتریان با نگرش، احساس و تفکر خلاقانه‌ی جدید پاسخ می‌دهد.

برای اینکه بدانید این رویکرد چقدر موثر است مطالعه‌ی موردی تولیدی الکای[۱] (یک شرکت موفق نود ساله در حوزه تولید سینک، آب‌خوری و کابینت آشپزخانه در شیکاگو) را درنظر بگیرید.

این شرکت بسیار خلاق محصول جدیدی تولید کرد و در سال ۲۰۱۰ از آن رونمایی کرد. یک پرکننده شیشه آب اختصاصی که بر روی آب‌‌خوری قرار گرفته و به افراد امکان می‌دهد که بطری‌های آب را آسانتر پر کنند.با وجود ارزش‌های محصول جدید شبکه‌های سنتی توزیع و پخش الکای تنها توانستند فروشی متوسط برای این  محصول رقم بزنند.

رهبران سازمان می‌دانستند که ظرفیت‌های این محصول بیش از این‌هاست. آن‌ها دریافتند که تشریح فواید یک ویژگی جدید بر روی آب‌نماهای موجود به مشتریان سنتی کاری دشوار است.

به هرحال در سال ۲۰۱۰، کسانی که پیش از این مشتری قلمداد نشده و نیازهای آن‌ها مغفول واقع شده بود سربرآوردند و در نتیجه کتابی تالیف شد که سناریوی اقیانوس آبی نام داشت. کالج مولنبرگ[۲] در آلن‌تون[۳] ، پرکننده‌های الکای را یافتند و آن‌ها را بر روی تمامی آب‌خوری‌های خود نصب کردند. پس از آن یک کمپین تبلیغاتی دانشگاهی با اهداف زیست محیطی به راه انداختند که دانشجویان را به استفاده از آب‌خوری‌های با بطری‌های چندبار مصرف به جای خریدن آب در بطری‌های یکبار مصرف تشویق می‌کرد. این تلاش در مالنبرگ بسیار موفق بوده و رسانه‌های ملی نیز آن را بازتاب دادند.

در این نقطه الکای تصمیم به جذب و روانه سازی تیم‌های بازاریابی جدید برای ایجاد تقاضا و شناسایی بهترین راه‌های توسعه بازار گرفت. این شرکت از ما برای مشاوره در زمینه استراتژی اقیانوس آبی وقت جلسه گرفت.

این جلسه در بهترین زمان ممکن برگزار شد چراکه به همه‌ی حاضرین کمک کرد که آنچه جلوی چشم آن‌ها بود را به درستی ببینند. در نهایت این امر پیشرفتی که الکای به وجود آورده بود را تایید کرده و به آن‌ها ظرفیت‌های بالقوه‌ی رشد آب‌خوری‌ها را نشان داد.

اعضای این شرکت متوجه شدند که باید تلاش‌های بازاریابی خود را بر روی مدیران محیط زیستی سایر سازمان‌ها متمرکز کنند؛ چرا که این مدیران محیط زیستی مالنبرگ، محصول را پذیرفته و نسبت به ظرفیت‌های آن خوشبین بودند. الکای تلاش‌های خود را برای جذب عاملین فروش بیشتر جهت  ایجاد فروش کانال‌های جدید افزایش دادو همچنین سعی کرد کانال‌های فروش قبلی را نیز یا شیوه‌های نوین جذب کند. جست‌وجوهای اینترنتی این محصول افزایش چشمگیر یافت و این امر مبین موفقیت الکای در ایجاد استراتژی فروش و بازاریابی ربایشی[۴] بود.

آیا استراتژی اقیانوس آبی به کسب و کار الکای رونق بخشید؟ قطعا چنین است. در طول چهارسال اخیر سهم فروش این آب‌خوری‌ها از صفر به ۲۵ درصد کل فروش الکای رسیده است.

“یکبار که اقیانوس تازه‌ای از فرصت‌ها را واقعا ببینید دیگر نمی‌توانید دنیا را مثل قبل نگاه کنید.” این جمله‌ی راد مگنسون[۵] مدیر محصول سینک‌ها و شیرآلات الکای است. ” مردم نسبت به شیرآلات احساساتی شدند. آن‌ها باور کردند ما محصولی ساخته‌ایم که اهمیت دارد. ”

مشخصاً الکای موفق شده است :

  • از بند رقابت رها شود
  • بر مشتریان جدید و بخش‌های متنوعی از بازار تمرکز کند
  • فرهنگی به وجود آورد که به افراد می‌آموزد تا به شیوه‌ی اقیانوس آبی فکر کنند.

ایجاد تغییرات هیچ‌وقت آسان نیست اما با استفاده از رویکرد اقیانوس آبی  و اتخاذ چشم‌اندازهای نوین شما به صورت بالقوه توانایی حل هر چالشی در کسب و کار را بدست خواهید آورد.

 

https://www.forbes.com/sites/womensmedia/2014/12/09/does-your-business-need-a-boost/#78f95c30336f

Andrea Simon

 

[۱] Elkay

[۲] Muhlenberg

[۳] Allentown

[۴] Inbound Marketing

[۵] Rod Magnuson

آیا کسب و کار شما نیاز به تقویت دارد؟!

اشتراک گذاری

Leave a Reply

Your email address will not be published.